Faglig artikel – Er du udtaget til kvalitetskontrol i 2025?
Artiklen er skrevet af statsautoriseret revisor Bjarne Aalbæk fra FagligAfdeling.dk. Faglig Afdeling a/s leverer nyheder til revisionsbranchen indenfor regnskab, revision, kvalitetsstyring, erklæringer, hvidvask og revisorlovgivning. Disse er gratis, men registrering kræves. Artiklen er skrevet 25. april 2025.
Erhvervsstyrelsen har 9. april 2025 udsendt brev til en række af de revisionsvirksomheder som er udtaget til kvalitetskontrol . Hvad betyder udtagelsen for mig? Hvad skal jeg indsende nu? Og kan jeg nå at rette op på misforhold? Ja, i visse situationer.
En del af de revisionsvirksomheder, som er udtaget til kvalitetskontrol fra Erhvervsstyrelsen, har modtaget brev med orientering om at revisionsvirksomheden er udtaget til kvalitetskontrol. Brevet er sendt til virksomhedens digitale postkasse.
Selvom du ikke har modtaget et brev, er det ingen garanti for at du ikke er udtaget. Erhvervsstyrelsen kan endnu have sager liggende til behandling. Men sandsynligheden taler ikke herfor. Bekendtgørelse om kvalitetskontrol siger at virksomhederne ”så vidt muligt” skal underrettes inden 1/4, og senest inden 1/6 om at de er udtaget. Vi har dog en formodning om at alle de virksomheder som skal udtages, er udtaget på nuværende tidspunkt.
Hvad betyder en udtagelse?
Godkendte revisionsvirksomheder, der reviderer klasse C virksomheder, udtages med højst seks års mellemrum. Godkendte revisionsvirksomheder der udelukkende reviderer klasse B virksomheder, udtages efter en risikobaseret model. Faktorer der spiller ind på om man vægter mere eller mindre risiko i udtagelsen, kan ses i retningslinjerne udgivet af Erhvervsstyrelsens revisortilsyn. Man kan ikke få oplyst hvorfor man er udtaget, og man kan heller ikke få oplyst hvordan faktorerne vægter i ens egen situation.
Udtagelsen betyder at Erhvervsstyrelsen sender en konsulent ud i din virksomhed, som navnligt skal kontrollere:
- at revisionsvirksomheden har en intern organisation samt et kvalitetsstyringssystem, jf. revisorlovens § 28 samt regler udstedt i medfør heraf, og har dokumenteret anvendelsen af kvalitetsstyringssystemet,
- at kvalitetsstyringssystemet er fyldestgørende i relation til virksomhedens størrelse og driftsmæssige karakteristika,
- at kvalitetsstyringssystemet indeholder politikker og procedurer for overholdelse af uafhængighedsregler generelt og for enhver erklæringsopgave efter revisorlovens § 1, stk. 2, samt at det er dokumenteret, at uafhængighedsreglerne i revisorlovens kapitel 4 og regler udstedt i medfør heraf er overholdt,
- at erklæringsopgaver med sikkerhed, er tilrettelagt, planlagt, udført og dokumenteret i overensstemmelse med kvalitetsstyringssystemet og god revisorskik, herunder gældende revisionsstandarder, samt de anvendte ressourcers omfang og det beregnede revisionshonorar i forhold til erklæringsopgaven,
- at revisionsvirksomheden har etableret en overvågningsproces, der omfatter såvel overvågning af kvalitetsstyringssystemet som periodisk efterfølgende intern kontrol af kvaliteten af udførte erklæringsopgaver,
- at revisionsvirksomheden har en ajourført ejer- og medlemsfortegnelse, og at ejer- og ledelsesbestemmelserne i revisorloven, er overholdt,
- at revisionsvirksomhedens tilknyttede revisorer har gennemgået og indberettet obligatorisk efteruddannelse efter revisorlovens § 4 og regler udstedt i medfør heraf, og
- at revisionsvirksomheden har opfyldt sine forpligtelser i henhold til hvidvasklovens § 7 (risikovurdering), og § 8 (procedurer).
Særligt det sidste punkt 8 vækker opsigt, da kvalitetskontrollanten hermed får kompetence til at kontrollere at revisionsvirksomhedens risikovurdering efter hvidvaskloven opfylder lovens krav, og at revisionsvirksomhedens procedurer og forretningsgange efter hvidvaskloven overholder hvidvasklovens krav, og dét kan efter Erhvervsstyrelsens opfattelse være meget detaljerede krav. Det kan man se når de udfører selvstændigt hvidvasktilsyn. Der udstedes virkelig mange påbud om opdatering af risikovurdering og forretningsgange, i den forbindelse, eller påtaler for forhold som tidligere har været overtrådt. Kvalitetskontrollanterne efter revisor lovgivningen har historisk ikke været meget detaljerede på punktet, men kontrolleret på et overordnet niveau.
Det er også værd at bemærke sig at hvis Erhvervsstyrelsen kommer på hvidvaskkontrol i revisionsselskab, og tildeler et påbud, skal resultatet af kontrollen offentliggøres (for selskaber), med revisionsvirksomhedens navns nævnelse. Dette vil de fleste føle intimiderende. Dette er ikke tilfældet vedr. kvalitetskontrol efter revisorloven.
Kontrollen sker ved gennemgang af en række tjeklister, som offentliggøres af Erhvervsstyrelsen. Se tjeklisterne her.
https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-kvalitetskontrol-af-revisorer-og-revisionsvirksomheder
Tjeklisterne er i skrivende stund ikke opdateret i forhold til tidligere år. Når dette sker (forventeligt juni/juli i år), laver vi sædvanligvis en artikel om forholdet.
Hvad skal indsendes nu?
Til brug for planlægning af kvalitetskontrolbesøget skal revisionsvirksomheden inden 4 uger fra brevet om udtagelse, oplyse om:
- Generelle oplysninger om revisionsvirksomheden
- Revisionsvirksomhedens kunde- og opgavesammensætning
- Revisionsvirksomhedens kvalitetsstyringssystem
- Revisionsvirksomhedens overvågning og evaluering af kvalitetsstyringssystem og erklæringsopgaver
Derudover skal revisionsvirksomheden vedlægge:
- Opgørelse over de kunder, hvorom der er afgivet erklæringer med sikkerhed, inden for de sidste 12 måneder
- De seneste 2 rapporter vedrørende overvågning og evaluering af kvalitetsstyringssystem og erklæringsopgaver
Oplysningerne skal indsendes til Erhvervsstyrelsen via et link til en fil-boks/blanketafvikler på virk.dk. Linket er oplyst i udtagelsesbrevet.
Det fremgår ikke detaljeret hvad der skal indsendes. Det fremgår ligeledes heller ikke af linket, hvor man udelukkende kan skrive nogle få bemærkninger og vedhæfte filer. Det er imidlertid i praksis Erhvervsstyrelsens skema A som skal indsendes. Skemaet er en del af Erhvervsstyrelsens retningslinjer for kvalitetskontrol, og kan findes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside:
Skemaet er så hensigtsmæssigt lavet, at man kan skrive i skemaet (PDF-filen) så man løbende kan holde styr på oplysningerne.
I opgørelsen over kunder hvorom der er afgivet erklæringer med sikkerhed inden for de sidste 12 måneder, fremgår det ikke hvordan de 12 måneder skal beregnes. Det kan være 12 måneder fra datoen i brevet om udtagelse, eller 12 måneder fra revisors indsendelse af oplysningerne. Der er åbent for fortolkning, og det er min opfattelse at der er tale om 12 måneder fra revisors indsendelse af oplysningerne. Jeg vil anbefale at revisor – når kvalitetskontrollen finder sted i for eksempel oktober 2025 -, genererer en ny liste til kvalitetskontrollanten, således at kvalitetskontrollanten ved gennemførelsen af kvalitetskontrollen får et friskt overblik over hvilke erklæringer med sikkerhed som er afgivet fra oktober 2024 til oktober 2025 (hvis kvalitetskontrollen udføres i oktober).
Omkring de seneste 2 rapporter fra intern kontrol, som skal indsendes til Erhvervsstyrelsen, fremgår det heller ikke helt tydeligt om det skal være rapporter som indeholder sagsgennemgang. Hvis virksomheden eksempelvis i 2025 har haft kontrol af system samt kontrol af sager, og i 2024 udelukkende har haft kontrol af systemet, fremgår det ikke tydeligt om man kan anvende disse 2 rapporter, eller om man skal gå tilbage til sidste gang revisionsvirksomheden havde kontrol af sager.
Det er min opfattelse at man godt kan anvende 2 rapporter, hvoraf kun den ene har sagsgennemgang (og selvfølgelig systemgennemgang, eftersom dette skal udføres hvert år).
Formuleringen i brevet er: ”De seneste 2 rapporter vedrørende overvågning og evaluering af kvalitetsstyringssystem og erklæringsopgaver”.
Hvis man synes at mangle en intern kontrol, kan man måske arbejde med at få udført en intern kontrol inden afgivelsen er oplysningerne til Erhvervsstyrelsen i forbindelse med udtagelsen til kvalitetskontrol.
Hvornår sker kontrollen?
Kontrollen udføres i august til november, og kontrollantens rapport til Erhvervsstyrelsen skal være indsendt til Erhvervsstyrelsen, senest d. 15/11. Denne frist er en aftale mellem Erhvervsstyrelsen og kontrollant, og er principielt revisionsvirksomheden irrelevant.
Antal sager der udtages
Før i tiden blev der altid udtaget et bestemt antal sager som grundlæggende antal stikprøve. Antallet af sager tog udgangspunkt i antallet af godkendte underskriftsberettiget revisorer i revisionsvirksomheden. Fx udløste én godkendt revisor mindst 3 sager som grundlæggende stikprøve.
Det er nu ændret, således at der udtages et antal stikprøver som baseres på antallet af afgivne erklæringer gennem den pågældende revisionsvirksomhed. Man kan se stikprøvestørrelsen i Erhvervsstyrelsens retningslinjer.
For en lille revisionsvirksomhed med op til 400 erklæringer ned sikkerhed årligt, vil det i de fleste tilfælde dog resultere i mindst 3 stikprøver, som tidligere.
Skal jeg være nervøs?
Ikke hvis du har styr på dit arbejde. Desværre har resultatet historisk set ikke altid været prangende. En del af de mindste revisionsvirksomhed bestod ikke kontrollen blankt. Hertil kommer at der historisk har været meget store forskelle på den praktiske gennemførelse af kvalitetskontrol, afhængig af hvilken kontrollant Erhvervsstyrelsen tildelte. Alle kontrollanter har sine egne kæpheste, og de går op i forskellige ting.
Som et alvorligt forhold er der ganske mange Revisornævnssager som har sin baggrund i udført kvalitetskontrol.
På den baggrund virker det til at være en god ide at være særdeles opmærksom på kvalitetsstyringssystemer, udførelse samt dokumentation af dit arbejde.
Hvad kan jeg gøre hvis jeg er udtaget?
Fakta Kurser har tilrettelagt et særligt online kursus med sigte på at bestå kvalitetskontrollen. Det er et online kursus der ligger tre dage á 2,5 timer den 19., 20. og 21. maj.
- maj 8:30 – 11:00
- maj 9:30 – 12:00
- maj 9:30 – 12:00.
Alle tre dage inklusive. Kurset varer samlet 7,5 timer, og tæller som efteruddannelse i revisionskategorien. Du kan se og tilmelde dig kurset her.
Online skal forstås sådan at underviser (Bjarne Aalbæk) er ”live” på din computer, tablet eller smartphone. Du kan se underviser og plancher, og stille spørgsmål imens.
På kurset kigger vi på om kontrollen kan undgås, processen omkring gennemførelse af kvalitetskontrol, oversigt over dokumenter du skal samle inden besøget, oversigt over krav til udarbejdelse af dokumenter revision, udvidet gennemgang og andre erklæringer med sikkerhed, systemgennemgang og sagsgennemgang, hvad lægger kvalitetskontrollanten vægt på, kort om kontrol af interne kontrol og kontrol af efteruddannelse, hvor laver andre fejl som opdages i kvalitetskontrollen, revisionsbeviser for omsætningen, revisionsbeviser for ejendomme der indregnes til dagsværdi med regulering over resultatopgørelsen, revisionsbevis for skatteaktiver, eksterne bekræftelser, herunder engagementsbekræftelser, debitorbreve, tinglysning og så videre. Kravene til revisionsprotokol e.l., og i hvilke situationer, konklusioner, samlet konklusion, og sammenhæng til erklæring.
Hvis du er i tvivl om faglige emner, kan der arrangeres individuelle kurser for dig, din virksomhed eller din erfagruppe eller tilsvarende. Kontakt Bjarne Aalbæk på tlf. 70 10 70 12 for at høre nærmere om fx et skræddersyet kursus i din virksomhed om fx erklæringer, kvalitetsstyringskrav, beståelse af kontrollen, revision eller lignende.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du udfører og dokumenterer dit arbejde i tilstrækkelig grad, kan du placere din interne kontrol tidligt, fx i april – juni i år. På den måde kan du nå at rette op på eventuelle problemer, i de sager du løser i fx maj og juni måned, og dermed redde en stor del forud for den eksterne kontrol.
Den interne kontrol kan være nøglen.
Intern kontrol af system er pligtig hvert år. Du må gerne selv udføre denne kontrol. Denne kontrol omfatter kvalitetsstyringssystemet.
Derudover skal alle underskriftsberettigede revisorer i revisionsvirksomheden udtages til intern kontrol over en periode på for eksempel hvert 3. år i den interne kontrol. Man må ikke selv udføre intern kontrol på sager, som man selv har været med i sagsløsningen på.
Den interne kontrol skal udføres af kvalificerede personer, og vi anbefaler meget kraftigt, at du vælger et person som virkelig har forstand på kvalitetskontrol. En intern kontrollant skal for eksempel have indgående kendskab til ISQM1, ISA 220 og ISA 230, som nærmest skal være paratviden. Overvej for eksempel en person som er optaget på listen over Erhvervsstyrelsens kontrollanter eller en person fra Faglig Afdeling A/S eller en anden person som har rigtig godt forstand på intern kvalitetskontrol.
Vi har oplevet at man anvender en intern kontrollant, som viste sig ikke at være tilstrækkeligt kvalificeret. Resultatet bliver, at den interne kontrol ikke finder problemerne, og så kommer balladen, når Erhvervsstyrelsens eksterne kontrollant kommer.
I Faglig Afdeling udfører vi ganske mange interne kontroller hvert år i godkendte revisionsvirksomheder. Vi anvender Erhvervsstyrelsens tjeklister, og simulerer på denne måde en ekstern kontrol, for at styrke dig bedst muligt til intern kontrol. Vi slutter intern kontrol af med en rapport med at resumere et overblik, fundne fejl, mangler og forbedringsmuligheder. Og vi er seks velkvalificerede personer, som udfører de interne kontroller over hele landet.
Vi finder altid forhold som er fejlagtige eller skal udbedres, for uanset hvor dygtig en revisor man er, er der altid for eksempel formelle forhold der kan blive overset eller glemmes.
Kontakt Bjarne Aalbæk på tlf. 70 10 70 12 eller ba@fagligafdeling.dk for at høre mere om, eller booke intern kontrol.
Hvor ligger risiciene?
Vi har samlet udvalgte punkter hvor vi ser oplagte risici for ikke at bestå kontrollen:
- Det er ikke dokumenteret, hvad der er udført for at få revisionsbevis for indtægterne.
- Der er ikke veldokumenteret overholdelse af ISA 540 om regnskabsmæssige skøn.
- Det er ikke dokumenteret, hvis der ikke er risiko for at indtægterne er forkerte, som følge af risiko for besvigelser.
- Beskrivelsen af virksomheden og dens omgivelser samt risikovurderingen overholder ikke kravene i ISA 315.
- Regnskabet overholder ikke årsregnskabslovens generelle krav eller opstillings- og præsentationskrav, og revisor har ikke taget forbehold for fejlen eller manglen. Herunder mangler der ofte noter på lån til ledelsen, dagsværdireguleringer, eventualforpligtelser, pantsætninger, mv., kapitalinteresser er fejlklassificeret osv.
- Der er ikke tilstrækkelig dokumentation for at revisor har kontrolleret den generelle præsentation af regnskabet (altså en regnskabstjekliste).
- Erklæringen overholder ikke erklæringsbekendtgørelsen, fx fordi et forbehold ikke er begrundet, eller fordi revisor har glemt at sætte den rigtige konklusion ind efter en modifikation.
- Revisor har ikke kunne udføre revision af dele af eller hele regnskabet, men overser at tage forbehold og modificere konklusionen.
- Revisor anfører i protokollen/rapporteringen/kvalitetsstyringen, at ledelsen ikke har overholdt sine formalia-forpligtelser, men overser at udføre kontrollen – eller overser at rapportere om evt. mangler.
- Revisor overser at tage forbehold for fortsat drift, selvom der er manglende dokumentation/revisionsbevis for virksomhedens fortsatte drift.
- Revisor overser et tilgodehavende hos virksomhedsdeltagere eller ledelse, som revisor burde opdage (de er ofte ulovlige og/eller ofte skattepligtige).
- Revisor har ikke revisionsbevis for en væsentlig regnskabspost, men undlader forbehold.
- Revisor glemmer forbehold for manglende noter om usikkerhed, fx om ejendomme til dagsværdi, udviklingsaktiver, skatteaktiver, betingelser for fortsat drift osv. – og fremhævelser om samme.
- Revisor overser forbehold for forkert indregning af aktiver og gæld, fx manglende overvejelser om nedskrivningsbehov af anlægsaktiver til genindvindingsværdi eller manglende indregning af gældsforpligtelser til amortiseret kostpris.
Listen er på ingen måde udtømmende, men blot inspiration fra nogle af vores erfaringer fra intern og ekstern kontrol.
Vi minder om at vores hotline abonnement og abonnement på værktøj og hotline indeholder en hotline inden for regnskab, revision og erklæringer, hvor du kan kontakte os med konkrete sager eller erklæringer, som vi kan give vores holdning til igennem og kommentere, så fejl i den enkelte sag fanges ingen inden erklæringen afgives. Abonnementet med værktøjer og hotline samlet indeholder også en samling af værktøjer, som hjælper dig med at bestå kontrollen. Du kan bestille abonnementerne som ny bruger her eller som eksisterende bruger her, ved at ændre din profil – eller blot ringe til hotline – på www.fagligafdeling.dk eller på tlf. 70 10 70 12.
Hvad gør Faglige Afdeling for at hjælpe?
- Vi laver en kvalitetsstyringsmanual som vi løbende opdaterer, og som revisionsvirksomheden har i abonnement. Kvalitetsstyringsmanualen indeholder netop de krævede dele, og ikke mere, for at gøre den så overskuelig som mulig, og samtidig operationel. Manualen overholder ISQM1.
- Vores abonnement på værktøjer og hotline indeholder værktøjer. Og den løbende hotline der skal til for at du har de bedste forudsætninger for at overholde revisionsbestemmelserne.
- Intern kontrol fra Faglig Afdeling finder problemerne på forhånd.
Bisidder
Nogle gange kan det føles hensigtsmæssigt og tryggere, at have en bisidder med ved kvalitetskontrollen. Faglig Afdeling A/S tilbyder en service hvor vi sidder med ved bordet, når der er kvalitetskontrol i din virksomhed. Vi laver principielt noget andet, således at vi ikke behøver at fakturere al tiden. Men vi er tilstede og kan assistere med at svare på spørgsmålet, når der er brug for os. Kontakt Bjarne Aalbæk på ba@fagligafdeling.dk hvis du vil høre mere om ordningen.
Vi ønsker dig held og lykke i de kommende kontroller.
Litteratur
- Erhvervsstyrelsens vejledning om kvalitetskontrol.
- Bekendtgørelse om kvalitetskontrol.
- Fakta Kursers kursus om succes med kvalitetskontrollen.